Op de valreep voor de zomervakantie het laatste nieuws vanuit de CU Hengelo

Nieuwsbrief CU Hengelo juli 2023

Nieuwsbrief juli 2023

Voorwoord

Paulus schrijft in zijn brief aan de Korintiërs: “Wanneer één lichaamsdeel pijn lijdt, lijden alle andere mee.” Ook al houden wij ons hier bezig met de lokale politiek in Hengelo, we voelen ons nauw verbonden met de ChristenUnie-fractie in de Tweede Kamer – en zeker ook met onze bewindslieden. Wat ging het plotseling snel. Het kabinet Rutte IV is gevallen.

Misschien was je op de ledenvergadering afgelopen dinsdag 11 juli in Veenendaal of heb je, net als ik, vanuit huis mee gekeken. Er werd bewogen over de intense laatste dagen gesproken. Het eruit willen komen om écht voor verandering te kunnen zorgen. En tegelijkertijd willen vasthouden aan onze waarden en normen. Een rode lijn trekken waar het voor ons als ChristenUnie echt een stap te ver is.

HOOPvolle realisten

Er werd in Veenendaal aan de leden gevraagd wat hun top 3 was van waarden van de ChristenUnie. Bij mij sprong het woord HOOP eruit. We willen rechtvaardige en eerlijke politiek bedrijven, gebaseerd op onze Bijbelse normen en waarden. En ons als HOOPvolle realisten dienstbaar blijven inzetten – het “heilig vuur” brandend houden zoals Mirjam Bikker het tijdens het congres zo mooi omschreef.

In deze nieuwsbrief willen we jullie meenemen in onze activiteiten de afgelopen maanden. Een stuk van onze dienstbaarheid en betrokkenheid hier in Hengelo met jullie delen. Voel jij die betrokkenheid bij Hengelo en de ChristenUnie ook? Lees dan vooral de oproep van het bestuur hieronder. Want we kunnen wel wat hulp gebruiken. Helemaal nu de campagne voor Tweede Kamerverkiezingen gaat losbarsten.

Intensieve vergadering op de agenda

Voordat we op vakantie kunnen, hebben we op woensdag 19 juli eerst nog een pittige raadsvergadering. Deze staat helemaal in het teken van de zomernota. Hierin wordt beschreven waar het geld van de gemeente de komende vier jaar naartoe gaat. Over de uitkomst word je via onze website en social media geïnformeerd. Daarna gaan we met reces. Ik wens je alvast een hele fijne zomer en vakantieperiode.

Zomerse groet namens de fractie,

Susanne van den Beukel

Verkiezingsposter CU

Uit het bestuur

Als bestuur en fractie zijn we in de afgelopen periode op een waardevolle manier in gesprek geweest over de doorontwikkeling van de afdeling. We hebben onze horizon verkend en mooie beelden gedeeld. We willen je hier graag bij betrekken. Zeker ook gezien de huidige landelijke ontwikkelingen en de aanstaande campagneperiode.

Wil je met ons meedenken? Stuur dan een mailtje naar Tracy Vermeer, onze bestuurssecretaris. Appen mag ook, haar nummer is 06 1245 9552. Je krijgt dan van ons de conceptstukken. En we gaan samen bekijken hoe we jouw ideeën kunnen meenemen richting ons meerjarenplan.

SAVE THE DATE: zaterdag 30 september

Op zaterdag 30 september wordt er weer een CU-congres gehouden. Daarin wordt Mirjam Bikker als kandidaat-lijsttrekker aan de leden voorgedragen.

Oproep 1: Tweede controleur voor jaarrekening gezocht

We hebben als bestuur onze jaarstukken opgesteld en laten controleren. We zoeken nog een tweede controleur voor de jaarrekening. Mocht je dit klusje willen oppakken stuur dan gerust een mailtje naar Tracy. Er volgt nog een algemene ledenvergadering in oktober.

Oproep 2: Hulp bij verkiezingscampagne nodig

Gezien de ontwikkelingen zal het je vast niet verrassen dat we hulp kunnen gebruiken bij de campagne voor de landelijke verkiezingen in november. Heb je ideeën? Of wil je op een praktische manier bijdragen? Laat het ons weten!

Oproep 3: Openstaande vacatures

Tot slot willen we je nog even wijzen op de nog openstaande vacatures in het bestuur. We zijn een krachtig, leuk en warm team en verwelkomen graag 1 of 2 nieuwe bestuursleden. Ben je of ken je een goede kandidaat? Dan maken we graag kennis!

Voor nu een fijne zomer en Gods zegen gewenst.

Warme groet van het lokaal bestuur CU Hengelo e.o.,

Tracy Vermeer-Spoor (secretaris)

Theo Buitenhuis (voorzitter)

Bart Lassche

Terugblik jaarstukken 2022

Op de raadsvergadering van 5 juli werden de jaarstukken van Hengelo besproken. Tijdens deze vergadering werd geëvalueerd hoe we het in 2022 als gemeente hebben gedaan.

Fractievoorzitter Susanne van den Beukel blikte in haar bijdrage eerst terug op de afgelopen jaren. Die waren niet gemakkelijk. De gezelligheid was door beperkingen soms ver te zoeken. Corona hield ons in de ban. Veel meer mensen vroegen om hulp. Jongeren die in onzekerheid toekomstplannen moesten maken. En daar bovenop de oorlog in Oekraïne, met als gevolg een stroom aan vluchtelingen, stijgende inflatie en energiearmoede.

Bijdrage Susanne tijdens raadsvergadering over financiele stukken

Gemeente met groot hart

Ook benadrukte ze het belang van vrijwilligers. Zo wordt in de jaarstukken vermeld dat er 125 vrijwilligers zijn die zich inzetten voor vluchtelingen. Deze verdienen ons respect en onze waardering. Overigens blijkt uit de stukken tevens dat meer dan de helft van de Hengelose volwassenen vrijwilligerswerk doet. Wat een gemeente met een groot hart!

Ze sprak ook haar zorgen uit over een aantal zaken. Het transitieplan voor het sociaal domein heeft bijvoorbeeld een grote impact op de inwoners van Hengelo. Ze drukte de gemeente op het hart om bij de uitwerking van dit plan de mensen écht centraal te stellen.

Alert blijven op eenzaamheid

Ook het percentage volwassenen dat aangeeft vaak eenzaam te zijn, is toegenomen. Het college pakt dit integraal aan, onder andere door inzet op preventie en de wijkgerichte aanpak. Toch is hier waakzaamheid geboden en blijft de ChristenUnie de vinger aan de pols houden. We moeten met name alert blijven op eenzaamheid onder jongeren en hun mentale gezondheid.

Susanne deelde bovendien haar zorgen over de mantelzorg. Het aantal volwassenen dat mantelzorg verricht, is in 2022 namelijk gestegen naar 47%. Het college is hiermee bezig.

Amendement verworpen

Tot slot besteedde ze aandacht aan het overschot van 13 miljoen dat de gemeente Hengelo in 2022 had. Een groot deel hiervan, namelijk 10,8 miljoen, is afkomstig uit het sociaal domein. De SP, Lokaal Hengelo en GroenLinks dienden een amendement hierover in. Ze wilden dit bedrag in de Algemene reserve beklemmen voor het sociaal domein. Dit voorstel kreeg de steun van de ChristenUnie. Helaas was hier geen meerderheid voor en werd het amendement verworpen.

Wil je de complete bijdrage van Susanne terugkijken? Dat kan hier (agendapunt C01).

Aan ’t werk in de EUREGIO-raad

Sinds 2018 vertegenwoordigt ons raadslid Susanne samen met 2 andere afgevaardigden de belangen van Hengelo in de EUREGIO-raad. Dit is een samenwerking van 42 Duitse en 42 Nederlandse gemeenten. In 3 inhoudelijke commissies en de gezamenlijke raadsvergaderingen spannen ze zich in voor een Duits-Nederlandse samenwerking.

Potje voor grensoverschrijdende activiteiten beschikbaar

Susanne is vicevoorzitter van de commissie die zich met maatschappelijke vraagstukken bezighoudt. Ook is ze actief in de commissie rondom Interreg VI-subsidieaanvragen. Wil jouw vereniging, stichting of bedrijf een grensoverschrijdende activiteit opzetten? Dan zijn daar vanuit de EUREGIO mogelijk financiële middelen voor beschikbaar. Meer informatie vind je hier.

Op 16 juni vond de EUREGIO-raad voor het eerst plaats in Hengelo. Voor Susanne dus een thuiswedstrijd, waar ze dan ook extra van genoot. Er kwamen van onze Duits-Nederlandse collega’s hele mooie reacties over de sfeer in onze stad. Dat zijn hele mooie momenten om mee te maken.

Podcasttip

Wil je meer weten over werken over de grens? En de best wel grote verschillen tussen Duitsland en Nederland op dit gebied? Luister dan naar aflevering 9 van de podcast Grenswerk. Susanne en haar Hengelose PvdA-collega – allebei ervaringsdeskundigen – vertellen alles wat je moet weten!

Ander nieuws uit de fractie

Op onze website en ons Instagram-account delen we regelmatig nieuws over wat de fractie allemaal doet. Hier een kort overzicht van de onderwerpen die onlangs voorbij kwamen.

Bezoek aan nieuwe locatie Voedselbank

In mei bracht de fractie een werkbezoek aan de nieuwe locatie van de Voedselbank Midden Twente. Deze organisatie loopt als een goed geoliede machine. We zijn als ChristenUnie dan ook heel dankbaar voor hun werk en vooral de inzet van de vele vrijwilligers. Lees het hele verslag hier.

Op de koffie bij de Cliëntenraad Minima & WMO

Susanne ging op de koffie bij de Cliëntenraad Minima & WMO. Dit is een belangenorganisatie voor inwoners van Hengelo met een laag inkomen en gebruikers van Wmo-voorzieningen. De raad geeft gevraagd én ongevraagd advies aan het college over allerlei zaken die hun achterban raken. Belangrijk werk. Want ze laten ons met een kritische bril kijken naar het sociale beleid in Hengelo. Lees het hele verslag hier.

Toegankelijkheid in Hengelo

Op 16 mei werd op het stadhuis de evaluatie van het Actieplan Toegankelijkheid besproken. Een breed onderwerp. Het varieert van de toegankelijkheid van openbare gebouwen en winkels tot voorzieningen voor blinden en slechtzienden, zoals geleidestroken en verkeerslichten met geluid. En niet te vergeten: begrijpelijke communicatie van de gemeente op haar website, en in brieven, brochures, etc. Lees het hele artikel hier.

Mobiel zijn in Hengelo

Het mobiliteitsplan 2040 is onlangs vastgesteld. Het is een visiedocument dat nog verder wordt uitgewerkt. Het richt zich op mobiliteit, verkeer en vervoer. Positief is dat er meer gaat worden geïnvesteerd in de fiets en infrastructuur voor fietsers. Toch hadden we gehoopt op iets meer fietsambitie. Een door ons ingediend amendement hiervoor heeft het helaas niet gered. Lees het hele artikel hier.

Werkbezoek Natuur- en Milieuraad

Op weg naar meer vergroening en minder verstening

In juni ging de Hengelose CU-fractie op bezoek bij de Natuur- en Milieuraad Hengelo. Het werd een inspirerend gesprek. Conclusie: de vergroening in Hengelo gaat langzaam de goede kant op. Maar er is ook nog werk aan de winkel. Lees het hele verslag hier.

Gebedspunten

• Voor de situatie in politiek Den Haag nu het kabinet Rutte IV is gevallen
  • Voor onze bewindslieden en de Tweede kamer-fractie
  • Voor de voorbereidingen van de campagne